Een jaar Packademy: ‘Time flies when you’re having fun’
Packademy (onderdeel van GetPact) bestaat alweer een jaar. Onder de bezielende leiding van Stefan Hermsen als Manager Packademy en GetPact’s directeur Edward Fuchs hebben al heel wat cursisten hun kennisniveau naar een hoger plan getild.
Het is alweer een jaar geleden dat Packademy (onderdeel van GetPact) werd opgericht. Packademy werd destijds gelanceerd als ‘het nieuwe kenniscentrum dat bedrijven door middel van cursussen en workshops helpt bij diverse verpakkingsvraagstukken’. In de praktijk heeft Packademy die belofte meer dan waargemaakt.
Onder de bezielende leiding van Stefan Hermsen als Manager Packademy en GetPact’s directeur Edward Fuchs hebben al heel wat cursisten hun kennisniveau naar een hoger plan getild. “Het jaar is voorbijgevlogen en we kijken met heel veel voldoening terug op wat we tot nog toe allemaal aan kennis hebben mogen delen, maar dit is pas het begin. Over de hele keten bestaat grote behoefte aan kennisverbreding en -verdieping, en wij bieden dat via leuke, toegankelijke en leerzame workshops en cursussen.”, zo horen wij van beide heren.
Bruggen slaan
‘Time flies when you’re having fun’. Deze gevleugelde uitspraak geldt zeker voor Stefan en Edward. Met de nodige passie vertellen beide mannen over verpakkingen in het algemeen, maar ook over het hele proces daaromheen en over de kennis die door alle geledingen van een bedrijf aanwezig moet zijn om tot het beste resultaat te komen. “Het is van cruciaal belang dat alle afdelingen binnen een organisatie dezelfde taal spreken als het gaat om de totstandkoming van een verpakking. Er treedt geregeld miscommunicatie op doordat mensen elkaar niet begrijpen en niet weten wat de ander doet en nodig heeft. Met een stukje bewustwording en kennisverbreding, kun je heel veel problemen op voorhand tackelen. Wij slaan bruggen tussen interne (en externe) stakeholders, zodat ze elkaar begrijpen en tot de beste verpakkingsoplossing kunnen komen.”
Waarom is Packademy opgericht?
Packademy is een jaar geleden opgericht om bedrijven goed te kunnen begeleiden bij belangrijke vraagstukken rondom het verpakkingsproces door de kennis van medewerkers te vergroten. Edward: “In de loop der jaren klopten steeds meer van onze klanten bij GetPact aan met een veelheid aan vragen over verpakkingen en verpakkingstrajecten. Om deze opdrachtgevers en andere partijen nog beter te kunnen helpen, ontstond bij ons het idee voor kenniscentrum Packademy. Nu bieden we een breed scala aan cursussen en workshops aan. Van eendaagse sessies op maat tot meerdaagse programma’s, waarin onderwerpen als projectmanagement, design & artwork, duurzaamheid, verpakkingsmaterialen en druktechnische onderwerpen voorbijkomen.”
Packaging Projectmanager
Een mooi voorbeeld uit het aanbod van Packademy is de cursus 'Packaging Projectmanager'. Deze cursus is bedoeld voor professionals die meer inzicht willen krijgen in het gehele verpakkingsproces - van ontwerp tot schap - en willen leren dat te managen. In de cursus komen onderwerpen als projectorganisatie, stakeholdercommunicatie en procesoptimalisatie langs. Stefan: “Tijdens deze cursus behandelen we het hele proces. Van design, marketing en duurzaamheid tot inkoop en wetgeving: in negen sessies nemen we je mee in het hele verpakkingstraject. De lessen zijn een mooie mix van theorie, praktijkvoorbeelden en interactie. Het is goed om je los te maken van je eigen werkplek en het volgen van een cursus moet óók een cadeautje zijn. Vandaar dat we de cursus hier in een bijzondere en inspirerende omgeving (het gebouw OpZeezand in Noord-Amsterdam waar Packademy gevestigd is, red.) organiseren en mensen uit hun eigen bubbel halen. Inhoudelijk moet het kloppen, maar het moet ook leuk zijn qua beleving.”
Tailormade workshops
Naast vaste cursussen, verzorgt Packademy ook tailormade workshops. In deze sessies voor een tot vijftien personen worden klantspecifieke vraagstukken of disciplines behandeld. Stefan: “Door alle kennis die we zelf in huis hebben en de kennis die we van buitenaf ‘inhuren’, kunnen we alle vraagstukken behandelen. We hebben op Empack & Packaging Innovations – waar wij als exposant en spreker aanwezig waren – heel veel belangstellenden langs gehad op onze stand met de vraag of we iets voor hen kunnen betekenen. Dat geeft aan dat er veel behoefte is aan onze kennis, leuk om te merken. Wij onderscheiden ons echt doordat we ons richten op de schil rond de verpakkingsprofessionals. Op de mensen die in hun werk wel met verpakkingen te maken hebben, maar er niet hun professie van gemaakt hebben. Denk aan brand managers, marketeers, product owners, et cetera. Juist door hen verder te informeren, gaan de verschillende stakeholders in het verpakkingstraject dezelfde taal spreken en elkaar beter begrijpen. We streven er daarom ook altijd naar dat mensen van verschillende bedrijven en verschillende functiegroepen aan onze trainingen meedoen. Dan wordt meteen duidelijk waar iedereen zoal tegenaan loopt. Je leert van elkaars kennis en elkaars uitdagingen. Soms worden problemen ter plekke opgelost!”
Packaging Jellyfish
Een belangrijk onderdeel van de cursussen van Packademy is een model dat Stefan zelf heeft ontworpen: de Packaging Jellyfish. Dit model biedt een holistische kijk op de levenscyclus van verpakkingen, van productie en verspreiding tot gebruik en afdanking, licht Stefan toe. “In elke stap in de keten kun je werken aan verbeteringen of verpakkingsreductie. De goed ingevoerde verpakkingskundige weet dat wel, maar bij veel andere stakeholders ontbreekt dat inzicht vaak nog. De Packaging Jellyfish benadrukt dat elk schakeltje in de verpakkingsketen, van producent tot consument, een rol speelt in de verduurzaming. Niet alleen ontwerpers, maar ook transporteurs, retailers en afvalverwerkers kunnen slimme interventies plegen. Door intensiever samen te werken binnen de keten, ontstaan er veel meer mogelijkheden om verpakkingen te herontwerpen, afval te verminderen en tot echt circulaire oplossingen te komen. Ik heb 31 stappen geïdentificeerd. Als je inzicht krijgt in deze stappen, snap je het hele proces richting verduurzaming beter. Het model helpt om een complex onderwerp inzichtelijker en begrijpelijker te maken. Maar het model maakt ook duidelijk hoeveel kennis er ongemerkt al binnen een organisatie is. Door de jellyfish zien de deelnemers aan onze trainingen veel beter wat hun eigen plek in de keten is, en welke invloed ze binnen en buiten hun bedrijf hebben. Meestal is die invloed groter dan ze dachten en leren ze met meer zelfvertrouwen hun eigen rol te pakken.”
Kennis is noodzakelijk
Net als in elke industrie, is ook in de verpakkingsbranche innovatie heel belangrijk. Ook daar is binnen Packademy aandacht voor, legt Edward uit. “Zeker als het gaat om kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld is de juiste kennis enorm belangrijk. AI kan een sterke tool zijn in het verder vergemakkelijken van het verpakkingsproces, maar je moet wel weten wat je aan AI kunt vragen en je moet ook de kennis van zaken hebben om te weten of het antwoord dat je krijgt relevant is. Ook daarin zien we een belangrijke rol voor Packademy weggelegd.”
In de praktijk
Hoe een gemiddelde trainingsdag bij Packademy eruitziet? Stefan: “We beginnen altijd met wat lekkers en dan gaan we van start met het interactieve programma, waarin veel ruimte is voor het stellen van vragen en het delen van ervaringen. We kijken ook hoe je inspiratie kunt halen uit andere verpakkingen. Verbreed je horizon! Ook al is elk nieuw verpakkingsproces een experiment, je hoeft echt niet steeds weer het wiel opnieuw uit te vinden. Er zijn genoeg voorbeelden van verpakkingen die ook voor andere doeleinden geschikt zijn – zeker in een supermarkt kun je dat goed zien. Een mooi voorbeeld vind ik soep uit een zak. Dat leek een soort eureka-moment, maar Capri-Sun werd vijftig jaar geleden al in een dergelijke zak verpakt. Het duurt soms even, maar dan zie je dat een bepaalde verpakking veel breder toe te passen is.”
Elkaar beter begrijpen
Packademy onderscheidt zich door een informele en interactieve leeromgeving te creëren, waarbij leren ook leuk mag zijn. De trainingen worden gegeven in een relaxte lounge-sfeer, wat bijdraagt aan een prettige leerervaring. “Zo delen we onze schat aan praktische kennis en inzichten toegankelijk en laagdrempelig. Doordat de deelnemers elkaars werk beter leren begrijpen en zo beter rekening met elkaar kunnen houden, maken we de verpakkingsketen én de sfeer binnen en tussen teams en ketenpartners beter.”
Dit interview is gepubliceerd in Pakkracht (juni 2025).
Foto: Mick van Hesteren
Latest posts